luni, 23 februarie 2015

Simularea Evaluării naţionale - 23 februarie 2015

Subiectele şi baremul de evaluare şi notare pot fi găsite aici.

Propuneri de rezolvare

Subiectul I

A.
1. uşor - greu; seara - dimineaţa; să umblu - să stau.
2. Cratima indică pronunţarea legată a două cuvinte diferite ("nu" şi "are") prin elidarea vocalei "u".
3. Comparaţii
"dor... ca fulgul de uşor"; "doruleţul meu e ca pământul de greu"; "dorul... arde ca un tăciune"; "dor mult ca nisipul de pe prund".
Epitete
"arsă" (din structura "inimioara arsă").
4. monorimă, 7 silabe.
5. Poezia este o doină de dor. Dorul este aici o dorinţă puternică de a revedea omul iubit, de a fi împreună cu el. Autorul popular găseşte, pe tot parcursul textului, cuvinte pline de forţă expresivă prin care comunică sentimentul care îl macină. Versurile citate se înscriu pe aceeaşi linie, subliniind încă o dată intensitatea sentimentului, prin folosirea comparaţiei "dor mult ca nisipul de pe prund". Adverbul "seara" accentuează patetismul, desemnând un moment al reveriei şi al amintirilor.

Subiectul II

A.
3. "seara" - adverb de timp; "satului" - substantiv comun; "populare" - adjectiv propriu-zis; "fac" - verb predicativ;
4. "preferinţele" - complement direct; "fiecăreia" - atribut pronominal genitival. 
5. Baza coroniţelor este din flori de sânziene, aceasta fiind completată cu păpădii, trandafiri şi alte plante 1/ care transformă coroniţele într-o pată de culoare. 2/
1 - PP; 2 - AT.
6. Poate 1/că vom câştiga.2/
1 - PP
2 - SB (are ca termen regent adverbul predicativ "poate" din P1).

Un comentariu: